Ключові аспекти інтеграції та інклюзії
Інтеграція в сучасному суспільстві є провідним напрямком у навчанні та вихованні дітей з ООП.
У широкому значенні інтеграція – процес забезпечення осіб з порушеннями у психофізичному розвитку правами та можливостями брати участь у всіх видах і формах соціального життя на рівні й разом з іншими членами суспільства.
У вузькому сенсі інтеграцію розглядають як процес надання учням з психофізичними порушеннями освітніх послуг у звичайних класах загальноосвітньої школи.
Інтеграцію здійснюють у двох формах:соціальній та педагогічній.
Соціальна інтеграція передбачає соціальну адаптацію дитини з психофізичними порушеннями в загальну систему соціальних стосунків передусім у межах того освітнього середовища, в яке її інтегрують. В окремих країнах такий вид інтеграції називають терміном «мейстрімінг».
Інтеграція в суспільство дітей з ООП – це цілеспрямований процес передачі суспільством соціального досвіду з урахуванням особливостей і потреб різних категорій дітей з порушеним розвитком за активної їх участі й забезпечення адекватних для цього умов. Результатами цього процесу є залучення дітей у всі соціальні системи, структури, соціуми та зв’язки, призначені для дітей з типовим розвитком; активна участь в основних напрямках життя і діяльності суспільства згідно з віком, статтю, що готує їх до повноцінного дорослого життя, найповнішої самореалізації і розкриття як особистості.
Освітня інтеграція передбачає надання дітям з психофізичними порушеннями можливості спільного навчання в одній школі чи класі з дітьми, з типовим розвитком, за програмою масової або спеціальної школи.