Практичний інтенсив із вчителями мовно-літературної галузі
17 жовтня та 19 жовтня 2022 року в онлайн-форматі проведено «Практичний інтенсив: формувальне оцінювання в НУШ та особливості запису у журналах» із вчителями мовно-літературної галузі (вчителями іноземних мов, які викладають у 1-4 класах та 5 класах та вчителями зарубіжної літератури).
Формувальне оцінювання стало вже звичним для учнів та педагогів початкової школи, але ще нове для вчителів основної та старшої школи. Формувальне оцінювання навчає змагатися учня із самим собою, намагаючись стати кращим сьогодні у порівнянні з учора. У формувальному оцінюванні учень постійно вчиться відчувати власну відповідальність за своє навчання. Ще однією цінністю такого оцінювання є те, що учні мають перестати боятися помилятися.
Суть формувального оцінювання – дати учневі зворотний зв’язок та можливість відрефлексувати, що потрібно надолужити. У формувальному оцінюванні бачити власні помилки і є першим кроком до їх подолання. Таке оцінювання - не про контроль, а про частину навчання. А контроль є під час підсумкового оцінювання (спочатку тематичного, потім семестрового та річного), де учні мають продемонструвати результат навчання.
Консультант ЦПРПП Тетяна Лесик акцентувала увагу на оцінюванні навчальних досягнень у 5 класі та у початковій школі, особливостях формувального оцінювання, основних функціях формувального оцінювання та аспектах формувального оцінювання, обговоренні методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів та 5 класів( наказ МОН України № 813 від 13.07.2021 та наказ МОН України № 289 від 01 квітня 2022 р.), шляхах здійснення такого оцінювання, особливостях ведення шкільної документації.
Вчитель англійської мови ОЗЗСО «Раково-Ліський ліцей» Тамара Сич та вчитель зарубіжної літератури ОЗЗСО «Раково-Ліський ліцей» Наталія Карпік поділилися досвідом практичного застосування формувального оцінювання на уроках. Вони продемонстрували вправи та алгоритм дій для ефективного самооцінювання, взаємооцінювання та групового оцінювання. Педагоги проаналізували свої спостереження щодо позитивного впливу використання технік такого оцінювання. Отже, формувальне оцінювання дозволяє:
1. Відстежувати особистісний розвиток дитини, хід опанування нею навчального досвіду (компетентностей).
2. Вибудовувати індивідуальну траєкторію розвитку учня/учениці.
3. Діагностувати досягнення дитини на кожному з етапів процесу навчання.
4. Вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню.
5. Мотивувати учня/ученицю до прагнення здобути максимально можливі результати.
6. Виховувати ціннісні якості особистості, бажання навчатися, відсутність побоювання помилок, впевненість у власних можливостях і здібностях.
Педагоги обговорили важливість детального ознайомлення з чітко прописаними вимогами до результатів навчання у кожній галузі у новому Державному стандарті, тому що розуміючи мету оцінювання – можна вибудувати чітку систему оцінювання, яка буде ефективною і допоможе вибудовувати для кожної дитини траєкторію розвитку.