Навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання : від теорії до практики
Відповідно до плану роботи ЦПРПП 17 листопада 2023 року в онлайн режимі відбулося засідання професійної спільноти асистентів вчителів інклюзивних класів закладів освіти Камінь-Каширської громади.
Говорили про нормативно-організаційне забезпечення діяльності вчителя у класі з інклюзивним навчанням, адаптації та модифікації навчальних програм, навчальних матеріалів; поурочному плануванні матеріалу для дітей з ООП; ролі та функції вчителя, асистента вчителя та корекційних фахівців у навчанні дитини з ООП.
Навчання таких дітей забезпечують одразу кілька фахівців, і координація їхньої роботи надзвичайно важлива для успіху. Тільки комплексна робота з дитиною з особливими освітніми потребами забезпечить максимальний ефект у засвоєнні знань та навичок.
При цьому, найбільше навантаження лягає на плечі асистента вчителя, адже це людина, яка найбільше відслідковує реакції та специфіку поведінки учня з ООП, спостерігає, розуміє його потреби та методи їхнього задоволення. З іншого боку, цей фахівець має бути обізнаний із навчальними планами класу з кожного предмету, заздалегідь вивчати зміст кожного уроку, на якому є дитина з ООП; розробляти та виготовляти додаткові матеріали, адаптовані чи модифіковані під потреби дитини; комунікувати з учителем, корекційними педагогами та батьками, а також допомагати дитині із соціальною комунікацією в класі.
На засіданні професійної спільноти асистенти вчителя інклюзивного навчання Грудківського ліцею Світлана Дем’янік та Орися Грищук поділилися досвідом ведення та заповнення щоденника спостережень, як інструменту вивчення динаміки розвитку учня з ООП; Валентина Кацевич, асистент вчителя Малоглушанського ліцею розкрила особливості формування мотивації до навчання дітей з особливими освітніми потребами, (створення ситуацій успіху, залучення дитини до колективних та групових форм роботи, сприяння розвитку її самостійності); Галина Кадира, асистент вчителя Боровненського ліцею поділилась своїм досвідом використання вправ та ігор для розвитку пам’яті таких дітей.
Людмила Демидюк, консультант, практичний психолог ІРЦ №1 зупинилась на найголовнішому документі планування роботи з дитиною з особливими освітніми потребами та моніторингу її досягнень-індивідуальній програмі розвитку. Людмила Федорівна грунтовно висвітлила питання: «ІПР як шлях реалізації освітньої траєкторії.
Моніторинг рівня досягнутих результатів»; вказала на типові помилки, які найчастіше допускаються при розробці ІПР; з акцентувала увагу на командній розробці ІПР групою фахівців, її постійному перегляді та коригуванню за необхідності.
Ганна Лук’янчук, консультант ЦПРПП ознайомила учасників професійної спільноти з нормативним забезпеченням інклюзивного навчання; закцентувала увагу на покрокові інструкції із розробки ІПР та забезпечення всієї системи управлінських рішень для організації та впровадження інклюзивного навчання, висвітлених в посібнику Державної служби якості освіти «Впроваджуємо інклюзію у закладі освіти».
Вона також наголосила на важливості дотримання рекомендацій Міністерства освіти і науки (лист від 03.08.2023 року) щодо безпечного освітнього середовища: надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації. Адже для дітей з ООП дуже важливо забезпечити комфортне, насамперед психологічно, середовище для навчання.
Центр професійного розвитку педагогічних працівників