Інклюзивна освіта в початковій школі
27 травня 2025 року на базі опорного закладу загальної середньої освіти «Пнівненський ліцей» відбулося засідання професійної спільноти вчителів початкових класів.
Учасники засідання обговорили актуальну тему «Інклюзивна освіта в початковій школі», ділилися досвідом, успіхами та викликами, які виникають у процесі реалізації інклюзивного навчання.
Інклюзивне навчання в Україні є одним із пріоритетних напрямків державної політики у сфері освіти. Воно передбачає створення такого освітнього середовища, яке відповідає потребам усіх здобувачів освіти.
Учитель початкових класів Володимир Полинюк поділився досвідом створення безпечного освітнього середовища. Він зауважив, що робота над створенням безпечного освітнього середовища не припиняється з досягненням певного результату. Насамперед, це безперервний процес реагування на нові виклики, пошук нових можливостей, ресурсів, генерування нових ідей і правил. Водночас необхідно, щоб усі учасники цього процесу усвідомлювали спільну відповідальність, мали вміння, бажання та добру волю для такої співпраці.
Шостак Ніна презентувала основні аспекти співпраці вчителя й асистента вчителя, включаючи розподіл ролей, комунікацію, спільне планування уроків, підтримку учнів, створення позитивного середовища.
Керівник професійної спільноти Валентина Грудік акцентувала увагу на законодавчій базі, що регулює питання інклюзії в освіті. Педагог наголосила, що ключовим є не лише існування нормативних актів, але й їхнє ефективне впровадження на практиці. Це вимагає підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
Марина Ніщик, директор ЦПРПП, наголосила, що кожен учитель завтра може стати вчителем інклюзивного класу, асистентом учителя. Клас може стати інклюзивним щодня, а не лише з першого вересня. Педагог має бути до цього готовим. Інклюзивна компетентність є обов’язковою складовою професійної компетентності вчителя. Освітяни мають докласти максимум зусиль для того, щоб діти з особливими потребами мали можливість успішно інтегрувалися у суспільство, стати його гідними членами.
Марина Василівна поділилась інформацією, що про виклики та бар’єри в інклюзивній освіті в умовах сьогодення та завдання на найближчу перспективу говорили на обласному семінарі-практикумі «Інклюзивна освіта: виклики, сьогодення і перспективи». Захід відбувся у співпраці ДСЯО у Волинській області з Ресурсним центром підтримки інклюзивної освіти ВІППО за участі керівників інклюзивно-ресурсних центрів, центрів професійного розвитку педагогічних працівників, спеціальних закладів освіти та управлінців у сфері освіти.
Підсумовуючи роботу засідання, можна сказати, що інклюзивна освіта в початковій школі – це складний, але надзвичайно важливий процес, який вимагає системного підходу, професіоналізму та відданості. Вчителі початкових класів є ключовими фігурами в цьому процесі, і від їх готовності та бажання працювати залежить успіх кожної дитини.
Центр професійного розвитку педагогічних працівників Камінь-Каширської міської ради